کمان ايراني يا شمشير عربي؟


مسعود يوسفي
روزنامه نگار
yousef44@yahoo.com

عربستان اين روزها بد جوري شمشير را با ايران از رو بسته است.محمد بن سلمان وليعهد خام دست و تازه کار عربستان به تازگي در مصاحبه با نشريه آمريکايي « وال استريت ژورنال» گفته است: جامعه جهاني براي جلوگيري از جنگ با ايران بايد فشارهاي سياسي و اقتصادي به اين کشور را افزايش دهد.
او در ادامه افزوده است:در صورتي‌که تلاش‌هاي ما شکست بخورد، ما طي 10 تا 15 سال آينده با ايران وارد جنگ خواهيم شد» واقعيت اين است که سعودي‌ها، عربستان تا بن دندان مسلح و چند کشور عربي ديگر را در باتلاق جنگ يمن گرفتار کرده‌اند و پس از گذشت سه سال هنوز نتوانسته‌اند در مقابل مردم يمن که با حداقل امکانات نظامي‌در حال دفاع از خود و سرزمينشان هستند کاري از پيش ببرند. اين در حالي است که زماني وزير امور خارجه عربستان قول شکست يمن را در مدت سه هفته داده بود. در همين رابطه امير عبداللهيان دستيار رييس مجلس به تازگي در صفحه شخصي خود در توييتر نوشت: « آقاي عادل الجبير! دقيقا سه سال پيش و در آغاز تجاوز عليه يمن در جده به من گفتيد در کمتر از سه هفته انصارا... را در شمال يمن نابود مي‌کنيد. امروز مردم يمن وارد چهارمين سال مقاومت عليه اشغالگري و مداخله نابخردانه شما شدند». 
بر همين اساس است که رياض با هدف توجيه شکست خود و اعاده حيثيت از دست رفته‌اش ايران را متهم به حمايت از يمن و ارسال سلاح براي اين کشور مي‌کند.
در مقابل اما ايران ضمن رد ادعاي عربستان، همچنان بر تنش زدايي و توسعه روابط همه جانبه با ساير کشورها به خصوص کشورهاي همسايه تاکيد مي‌کند. محمد جواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان اخيرا در اين مورد در مقاله‌اي براي سايت الجزيره نوشته است: « ايران صادقانه دست خود را به سوي همسايگانش دراز کرده است». با اين حال گستاخي و ژاژخايي اخير بن سلمان مبني بر احتمال جنگ با ايران مشخص مي‌کند که آن‌ها دست دوستي ايران را که به طرف شان دراز شده است پس زده‌اند و بر تداوم دشمني‌ها با تهران پافشاري مي‌کنند. البته کيست که نداند اظهار اين گستاخي‌ها و ياوه بافي‌ها به پشتوانه قول‌ها و حمايت‌هايي است که قدرت‌هاي غربي و رژيم صهيونيستي در پس پرده با مقامات رياض از آن‌ها سخن گفته‌اند وگرنه سعودي‌ها در جايگاهي نيستند که از هماوردي با ايران دم بزنند. در برابر رقص نمايشي شمشير عربي سعودي‌ها، ايراني‌ها که از سپيده دم تاريخ نشان داده‌اند کمانداران و تيراندازان قابلي هستند، همانطور که امروزه در هدفگذاري‌هاي ديپلماسي اخير خود مبني بر تعامل و توسعه روابط با ساير کشورها و به ويژه همسايگان به خوبي عمل مي‌کنند و پيکان تدبير بر هدف اجابت مي‌نشانند، و قصد دارند از فرصت پيش آمده در برجام براي خروج از انزوا و دستيابي به جايگاه حقيقي و برازنده خود در جهان استفاده کنند، به همين خوبي هم در عرصه‌هاي واقعي نبرد، اهداف جنگي خود را آماج اصابت قرار مي‌دهند و از پيش رو بر مي‌دارند. در ادامه بايد ديد آيا بن سلمان مي‌خواهد به رقص نمايشي شمشير عربي در برابر ايران ادامه دهد، يا اينکه به توصيه بهرام قاسمي‌سخنگوي وزارت خارجه کشورمان، به خواندن تاريخ و عبرت گرفتن از سرنوشت سردار قادسيه روي مي‌آورد و از پنجه کردن با عقاب پرهيز مي‌کند؟